فقط با پرداخت 200 هزار تومان مشکل خود را بصورت تلفنی با وکیل حل کنید

کارهای خانه برعهده زن نیست ،همه چیز در مورد اجرت المثل کار های خانه

در این مقاله سعی داریم به این پرسش پاسخ دهیم که آیا انجام دادن کارهای خانه بر عهده زن است یا مرد؟ در گذشته به این صورت بوده که پس از ازدواج زنان در کارهای خانه و بچه‌داری و همچنین پخت و پز یا تمیز کردن خانه می پرداختند. مردان نیز در بیرون از خانه کار می‌کردند. امروز سوال است که آیا کارهای خانه وظیفه زنان است؟ انجام کارهای خانه وظیفه چه کسی است؟در این مقاله سعی داریم به این سوالات پاسخ دهیم.

انجام کار های منزل وظیفه کیست

ما در زندگیمان این را دیده‌ایم که انجام کارهای خانه با زن بوده و زنان از گذشته تا به حال کارهای خانه را انجام می‌دادند. از آشپزی کردن تا مرتب کردن خانه و شست و شوی منزل و لباسها و تمامی مواردی که مربوط به کار های منزل است را اصولاً زنان انجام می‌دهند. اما نکته‌ای که مهم است این است که آیا این عرف پذیرفته شده در جامعه،در قوانین هم پذیرفته شده است؟ به بیان دیگر آیا در قوانین هم پذیرفته شده است که کارهای خانه بر دوش زن است؟در ادامه با ما همراه باشید.

انجام کار های خانه از نظر اخلاقی

همدردی و کمک کردن زن و مرد در کارها به همدیگر باعث تقویت پایه‌ها و بنیان خانواده می‌شود. می‌دانیم که زن و مرد از نظر قانونی وظایفی بر عهده دارند. مرد وظیفه دارد به زن و فرزند خود نفقه پرداخت کند و تمامی مایحتاج آنها را فراهم کند. همچنین مرد ریاست خانواده را بر عهده دارد و زن باید از مرد اطاعت کند. این اطاعت همان تمکین است که به معنای رفع نیاز جنسی همسر و همچنین اجازه گرفتن برای خروج از منزل می‌باشد.

با وجود این از نظر اخلاقی و وجدانی خانم ها باید در کنار آقایان تقسیم کار کنند و برای بهتر شدن زندگی زناشویی خود تلاش کنند.

انجام کار های منزل در قانون

با توجه به قوانین زنان برای انجام کارهای خانه مسئولیتی ندارند. برای مثال وظیفه زن نیست که غذا درست کند یا خانه را مرتب کند. هرچند که در ایران رسوم به این صورت است که کارهای منزل با زن است. البته توجه داشته باشید که این مسئله که در ایران بسیاری از زنان کارهای خانه را بر دوش گرفته‌اند،وظیفه‌شان نیست بلکه از روی لطف و محبت آنان است و این کارها وظیفه آنها نیست.

نظافت خانه در عرف

نمی‌توان گفت چون در عرف ایران اکثر خانم‌ها کارهای خانه را انجام می‌دهند پس وظیفه همه زنان است که کارهای خانه را انجام دهد. خیر اگر خانمی در خانه کارهای منزل را انجام می‌دهد از روی فضل و بزرگواری‌اش است. البته توجه داشته باشید که مرد می‌تواند در ضمن عقد نکاح شرط کند که کارهای منزل با زن باشد و در این صورت وظیفه زن است که کارهای منزل را انجام دهد.

اجرت المثل کارهای خانه

از نظر قانونی در صورتی که زن، به دستور مرد کارهایی را انجام دهد که شرعاً بر عهده‌اش نباشد و همچنین زن قصد این را نداشته باشد که به طور رایگان این کارها را انجام دهد،می‌تواند از دادگاه بخواهد اجرتی برای کارهایی که انجام داده است دریافت کند. دادگاه هم با بررسی شرایط اجرت المثل کارهایی که زوجه در خانه انجام داده است را حساب می‌کند و مرد مکلف است آن را به زن پرداخت کند. به این اجرت المثل ایام زوجیت یه نحله گفته میشود.

اجرت المثل در واقع از حقوق مالی زن میباشد که مرد باید به همسرش بابت کارهایی که در خانه انجام میدهد پرداخت کند. زوجه میتواند در دادگاه تقاضای اجرت المثل نماید. همچنین در پرونده طلاق قاضی نسبت به اجرت المثل تصمیم مقتضی میگیرد.

شرایط تعلق گرفتن اجرت المثل کار های خانه به زن

توجه داشته باشید که اول اینکه زن نباید قصد تبرع داشته باشد. تبرع به معنای قصد رایگان بودن می‌باشد. یعنی زن نباید قصد این را داشته باشد که کارها را به صورت رایگان انجام دهد. اگر قصد رایگان انجام دادن کارها را داشته باشد اجرتی به او تعلق نمی‌گیرد.

نکته دوم که مهم است این است که زن کارهای خانه را باید حتماً به دستور مرد انجام دهد. در صورتی که مرد هیچ دستوری به زن برای انجام کارهای منزل نداده باشد و زن خودش کارهای منزل را انجام دهد نمی‌تواند مبلغی بابت کارهای خانه بگیرد.

همچنین کارهایی که زن انجام داده است علاوه بر اینکه دو شرط بالا را باید داشته باشد ،شرعاً بر عهده زن نباشد. زن در صورتی می‌تواند اجرت عملش را بگیرد که کاری که انجام داده است وظیفه‌اش نباشد. بدیهی است اگر وظیفه شرعی او باشد هیچ اجرتی به او تعلق نمی‌گیرد. شرط آخر هم این است که تمامی موارد بالا برای دادگاه ثابت شود تا دادگاه با توجه به شرایط و کارهای انجام شده مقدار اجرت را معین کند.

طرح دعوا اجرت المثل زوجه

خانم می‌تواند به طور جداگانه یا همراه با دعوی دیگر اجرت المثل ایام زوجیت خود را مطالبه کند.

شما می‌توانید با مراجعه به وکیل دادگستری یا دفاتر خدمات قضایی نسبت به طرح دعوی اقدام نمایید.

همچنین در صورت تشکیل جلسه برای طلاق در خصوص مهریه و اجرت المثل زوجه و سایر حقوق مالی زوجه تعیین تکلیف می‌شود.

مرد در دعوای اجرت المثل چه دفاعی میتواند بکند؟

چنانچه زوجه دعوی اجرت المثل مطرح کرد،آقا می‌تواند این مسئله را در دادگاه بیان و اثبات کند که خانم خودش و بدون دستور آقا اقدام به انجام کارهای خانه کرده است. از نظر بعضی اصل این است که خانم بدون دستور مرد اقدام به انجام کارهای خانه کرده است. که البته این نظر با منطق سازگارتر است.

همچنین آقا می‌تواند با اثبات اینکه خانم قصد تبرع داشته است و بدون هیچ چشم داشتی کارهای خانه را انجام می‌داده،از صدور حکم علیه خود جلوگیری کند. البته اثبات این مسئله کمی سخت می‌باشد.

به طور خلاصه باید بگوییم علاوه بر اینکه انجام کارهای منزل بر عهده زن نمی‌باشد در صورتی که زوجه کارهای منزل را به دستور مرد انجام داده باشد می تواند از دادگاه تقاضای اجرت نماید.

51 دیدگاه دربارهٔ «کارهای خانه برعهده زن نیست ،همه چیز در مورد اجرت المثل کار های خانه;

  1. سلام .ممنون بابت مطالب مفیدتون. خب مرد نمیگه غذا بپز و جارو کن و…
    چند روز نمیگه تا خانوم‌مجبور میشه برای آسایش خودش و بچه هاش این کارهارو انجام بده . تو این شرایط چی؟

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر
      در رویه نیازی به اثبات این امر نیست که آیا خانم بنا بر گفته آقا اقدام به انجام کار های خانه کرده است یا خیر. یعنی همین که خانم کار های منزل را . انجام میدهد میتواند اجرت المثل کار هایی که انجام داده را از اقا بگیرد.البته اقا هم میتواند خلاف این را اثبات کند یعنی ثابت نماید که خانم به دلخواه خود و بدون دستور همسرش کار های منزل را انجام داده است.

      پاسخ
      • خب اینکه میگن زن به میل خود کارهای منزل را انجام میدهد ….آیا مرد برای نظافت و پخت و پز کسی را آورده زوجه اجازه نداده ؟…..؟….؟
        پس اگر کسی رو نیاورده زن مجبور شده که کارهای منزل رو انجام بده پس اجرت المثل تعلق میگیرد 🙏

        پاسخ
  2. چه قانون قرون وسطایی
    مرد همه کاری بکنه
    زن هیچ کاری نکنه

    خوب چه زندگی مشترکیه
    هرکی برادخودش کار کنه و‌پول دربیاره
    مرد هم برای نیازش هزینشو پرداخت کنه
    این که خیلی بهتره

    جهان سوم یعنی همینچیزا

    پاسخ
    • با توجه به اهمیت خانواده و تلاش برای حفظ زندگی و همچنین از نظر اخلاقی، زن و شوهر باید تقسیم وظایف داشته باشند.
      ولی مطابق قانون اگر زوجه به دستور مرد کار های منزل را انجام داده باشد میتواند اجرت المثل بگیرد.
      هرچند استفاده از این قانون ممکنه خللی به زندگی زوجین وارد کنه.
      لذا مفاد این قانون و گرفتن اجرت المثل در وهله اخر و در زمان طلاق درخواست میشود.

      پاسخ
    • آره خب اگر همه چیز گردن زن باشه اون موقع دیگه قرون وسطایی نیست آره ؟ اون موقع قانون خوبه
      فشاری شدی حق داری اینقدر که به شما مردای ایرانی امتیازای بیخودی دادن باد شدین الکی

      پاسخ
      • ولا بخدا بچه داری و خونه داری و آشپزی و هزار کوفت و زهرمار و دغدغه و نکن بکن و سرو کله زدن با وق وقه بچه مرد فوقش یه صبح تا عصری سر کار شب میگیره میخوابه مگه کار زنها مرخصی اصن داره؟ 🫤

        پاسخ
      • راست میگی ..نفقه رو به مردها دادن …مهریه رو به مردا دادن … زن ها رو به خاطر مهریه زندان میکنن…اجرت‌المثل و به مردا دادن …زن دوم بخوان بگیرن از زن ها اجازه نمی خوان … اجباری به کار کردن در منزل ندارن رو به مردا دادن …حق شیر دادن به بچه رو به مردا دادن ..کدومش رو به مردا دادن ..الان از شر یه افریته مثل تو خلاص شدن چند میلیارد هزینه مالی داره ،رسما ورشکست میشی بعد هم همه زندگیتو جمع میکنه می‌ره میشه شوگر مامی با یه دیوث تر از خودش می‌خوابه ..

        پاسخ
    • حق با شماست برابری حقوق از همه چی مهمتره واینکه زندگی زن وشوهر با قانون اگر بخواد اداره بشه اخرش میشه طلاق ولی یکی مثل من که همه عمرمو پای شوهرم دادم اخر وعاقبت منو انداخت بیرون هیچیم بهم نذاذ چی به اینم فکر کردی که زحمتام چی خودش هیچی بره ولی اون همه ازاری که دیدم کع روحم از بین رفت هیچ از نظر مالی هم هیچی ندارم به نظرت اینجا قانون نباید از من دفاع کنه

      پاسخ
      • از نظر قانون زن فقط وظیفه تمکین داره یعنی رفع نیاز جنسی
        با عرض معذرت مرد موظفه جهت انجام نظافت وآشپزی نوکر بگیره
        حالا اگه خانم همکاری می کنه لطف کرده
        البته من قانون رو گفتم درست و غلط کاری ندارم

        پاسخ
    • از نظر قانون زن فقط وظیفه تمکین داره یعنی رفع نیاز جنسی
      با عرض معذرت مرد موظفه جهت انجام نظافت وآشپزی نوکر بگیره
      حالا اگه خانم همکاری می کنه لطف کرده
      البته من قانون رو گفتم درست و غلط کاری ندارم

      پاسخ
  3. خندم به این قانون میاد زن تو زندگی راه بره پول باید بدی غذابپزه پول لباس بشوره پول خانه تمیز کنه پول این دیگه چه زندگی هست خوب اگه هرکسی توزندگی کارای خودشو انجام بده دیگه چه نیازی به حضور زن هست میمانه نیاز جنسی که از راه حلالش هزینشو میدید دیگه از همه چی راحت میشی میری سرکار برای یک نفر اونم خودت هزینه میکنی نه دونفر

    پاسخ
    • جناب گفتن اگه زن رو مجبور به انجام کار کنه.. وگرنه خانم ها همیشه در حال مهربونی ولطف کردن وجمع کردن زندگی هستن

      پاسخ
      • سلام وقت بخیر کارهای خانه اصلا وظیفه زن نیست مرد بره بیرون کار کنه پولش برای خودش باشه فقط یک نفقه بده در صورتی که اگر زن بیرون کار کنه خیلی پول بیشتر بدست میاره مردی که این قانون قبول نکنه ظالمه همسر من این قانون قبول نمیکنه

        پاسخ
        • شما کُلفَت هم بگیری،باید بهش حقوق بدی
          زنی که بدون اجازه ی شوهر نمیتونه بره بیرون، چجوری خرج خودش رو در بیاره

          پاسخ
          • اگه زنی تمام و کمال تابع مرد بود و اگه گفت فلان کارو که زن راضی نبود رو انجام بده و بدون چون و چرا زن همیشه چنین مواردی رو انجام داد باشه اصلا قبول… ولی تو زندگی واقعی اینجوری هست؟؟! نه.
            بعدشم این مثالی که زدین گفتین کلفت درمورد رابطه ی دو فرد عاشق واقعا زشته ولی درجواب خودتون.
            با محاسبه ی این قانون و حق مهریه و تموم حق هایی که به زن تعلق داره اگه مرد کلفت هم بگیره اینقدر نباید هزینه کنه. 😂

    • عزیزم هزینه سه نفر ،خودت زنت و اون کسی که پول میدی خونت رو مرتب کنه ،بهش میگن کنیز ،اینا این بخش قوانین رو حذف کردن ،وقتی کنیز آوردی کنیز بهت حلاله ،یعنی یا زن باید کار خونه رو عهده بگیره یا راست راست بچرخه شما هم یه کنیز میاری خرج هر دو رو میدید و با هر دو هم بستر میشی ،

      پاسخ
  4. واقعا قانون اشتباست پس معنی تقسیم کار دقیقا چیه؟ حداقل خانم های خانه دار باید وظیفه شون باشه وگرنه میشن بخور و بخواب و سوهان روح

    پاسخ
    • باسلام
      از نظر اخلاق و عرف زن و شوهر باید با همدلی کارها را تقسیم کنند در غیر این صورت احتمالاً به مشکل بر میخورند. و مهم ترین مسئله این هست که زن و مرد برای حفظ زندگی مشترک تمام تلاششان را بکنند.

      پاسخ
    • چطور این قانون اشتباه نیس ک زن ۹ماه بچه رو تو شکمش نگه داره و با خون دل بزرگش کنه پدر جز دادن یه خرج ن از درسش و ن از تربیتش و از هیچیش خبر نداره وقت طلاق بچه رو بدن ب پدرش بعد یجا ک حقو بدن ب زن مردا زورشون میاد عجب دنیای شده هرچی هس و نیس باید حقو بدن ب مرد

      پاسخ
      • این قانون بیخود رو بذارید کنار هزار قانون بیخود که مرد میتونه هر تصمیمی رو بدون نظر مشترک با همسرش در مورد فرزندان بگیره. خوب مردی که زنش رو شریک زندگی نمیدونه و میخاد به میل خودش و اطرافیانش زندگی و بچه هارو بچرخونه پس تو خانه داری و مشائل این دست هم شریک نخواد و خودش انجام بده. همه منافع نمیشه برا آقایون باشه

        پاسخ
    • سلام به همگی
      اگر یک زن مجرد بره در یک خانه ۲۴ ساعته مشغول به کار بشه و کارهای زیر رو انجام بده
      ۱.تمیز کردن منزل
      ۲.پختن غذا
      ۳.نگهداری فرزندان
      ۴.کمک به درس فرزندان
      ۵.پرستاری اعضا در زمان بیماری
      ۶.و اگر برطرف کردن نیاز جنسی هم کنارش در نظر بگیرید
      فکر کنم حقوقی بالای ۱۰۰ میلیون داشته باشه میتونید یه تماس با دفاتر خدماتی بگیرید برای هرکدوم از این کارها هزینه رو بهتون میگند به شرطی که شرایط رو درست توضیح بدید که خدمات ۲۴ ساعته باشه و در همه زمینه ها خدمات بدند

      حالا این زن میاد ازدواج میکنه نفقه ای که مرد پرداخت میکنه برای خوردوخوراک و لباس زن تقریبا یک دهم حقوق ۱۰۰ میلیونی خواهد بود یعنی عرفا حدود ۱۰ میلیون که متاسفانه خیلی از مردها آنقدر هم هزینه نمی‌کنند برای زنشون

      حالا در ازای این ۱۰ میلیون مرد فقط میتونه انتظار نیاز جنسی و مراقبت و تربیت فرزندان رو از همسرش داشته باشه
      بقیه مخارج رو خودش باید هزینه کنه از جیبش
      حالا مردی آنقدر درآمد نداره که هزینه کنه برای خرید غذا و گرفتن خدمتکار برای تمیز کردن خانه و …
      اینجا مرد میتونه از همسرش با احترام و محبت درخواست کنه که کارهای منزل رو خانم انجام بده
      نه اینکه برای یه ذره نفقه منت بذاره سر زنش و زور بگه که کارهای خانه وظیفته باید انجام بدی

      بلکه باید ممنون همسرش باشه که بی چشمداشت اینکارهارو در خانه انجام میده و له مردش کمک میکنه بتونه زندگی رو سروسامان بده

      پاسخ
      • همین خانمی که میگی تو مغازه سر کوچه برا ماهی ۵میلیون کلفتی جارو وچایی دم کردن صبحانه پادویی میکنه
        ماهی ۱۰۰میلیونو از کجا آوردی

        اگه ماهی صد تومنه منم میخام زن بشم کسی منو نمیخاد

        پاسخ
      • مرد خرج زندگی و بچه ها رو می ده درست
        زن هم واسه هر بچه 9ماه هر دردی رو به جون میخره و از اندام و اعصاب و کمبود کلسیم و درد دندان و ریزش مو و بی خوابی شبانه دم نمی کنه چون یه موجوده عاشقه درست پس حساب زن و مرد اینجا صاف میشه
        میمونه کارهای خونه ،بچه داری ،پوشک عوض کردن ، بچه رو خواب کردن ،همکاری کردن تو نظافت،آشپزی کردن ،چایی دم کردن یا هر کار دیگه که هر دو موظفند با روی خوش انجام بدهند
        گاهی مرد چایی دم کنه جلو خانومش بزاره ،گاهی مرد بچه رو حمام ببره ،گاهی مرد پوشک بچه رو تعویض کنه
        کاش با هم مهربان تر باشیم

        پاسخ
  5. سلام مردیکه نفقه نمیده میتونه اجازه نده زن خونه فامیل یا زیارتگاه ومسجد بره من شوهرم نقه نمیده حتا کارهای خونه بامن خرید بامن ولی اجازه نمیده من مسجد یا خونه فامیلم برم حتا مراسم قران با هزینه خودم انجام بدم یا با همسایه ها ارتباط داشته باشم طلاق هم نمیده با اینه من حاظر م همه چی ببخشم وطلاق بگیرم من نمیخوام برده باشم تکلیف من چیه است شوهرم هیچی قبول نداره نماز هم نمیخونه

    پاسخ
  6. چطور این قانون اشتباه نیس ک زن ۹ماه بچه رو تو شکمش نگه داره و با خون دل بزرگش کنه پدر جز دادن یه خرج ن از درسش و ن از تربیتش و از هیچیش خبر نداره وقت طلاق بچه رو بدن ب پدرش بعد یجا ک حقو بدن ب زن مردا زورشون میاد عجب دنیای شده هرچی هس و نیس باید حقو بدن ب مرد

    پاسخ
  7. سلام به همگی
    اگر یک زن مجرد بره در یک خانه ۲۴ ساعته مشغول به کار بشه و کارهای زیر رو انجام بده
    ۱.تمیز کردن منزل
    ۲.پختن غذا
    ۳.نگهداری فرزندان
    ۴.کمک به درس فرزندان
    ۵.پرستاری اعضا در زمان بیماری
    ۶.و اگر برطرف کردن نیاز جنسی هم کنارش در نظر بگیرید
    فکر کنم حقوقی بالای ۱۰۰ میلیون داشته باشه میتونید یه تماس با دفاتر خدماتی بگیرید برای هرکدوم از این کارها هزینه رو بهتون میگند به شرطی که شرایط رو درست توضیح بدید که خدمات ۲۴ ساعته باشه و در همه زمینه ها خدمات بدند

    حالا این زن میاد ازدواج میکنه نفقه ای که مرد پرداخت میکنه برای خوردوخوراک و لباس زن تقریبا یک دهم حقوق ۱۰۰ میلیونی خواهد بود یعنی عرفا حدود ۱۰ میلیون که متاسفانه خیلی از مردها آنقدر هم هزینه نمی‌کنند برای زنشون

    حالا در ازای این ۱۰ میلیون مرد فقط میتونه انتظار نیاز جنسی و مراقبت و تربیت فرزندان رو از همسرش داشته باشه
    بقیه مخارج رو خودش باید هزینه کنه از جیبش
    حالا مردی آنقدر درآمد نداره که هزینه کنه برای خرید غذا و گرفتن خدمتکار برای تمیز کردن خانه و …
    اینجا مرد میتونه از همسرش با احترام و محبت درخواست کنه که کارهای منزل رو خانم انجام بده
    نه اینکه برای یه ذره نفقه منت بذاره سر زنش و زور بگه که کارهای خانه وظیفته باید انجام بدی

    بلکه باید ممنون همسرش باشه که بی چشمداشت اینکارهارو در خانه انجام میده و له مردش کمک میکنه بتونه زندگی رو سروسامان بده

    پاسخ
    • وقتی که هیچ یک از کارها بر عهده زن نیست . تمکین معنای ندارد. یا قوانین را سلیقه ای اجرا میکنید یا دیدگاه جامعه را بیمار میکنید. زندگی وظیفه نیست اما مسئولیت پذیری در قبال خانواده به عنوان یک طرف نمیتواند ریشه ای محکم بنا کند.برای خانواده مرد هیچ دستوری میتواند ندهد و زن هم به اکتفا قانون هیچ کاری نکند. تکلیف خانه و زندگی مشخص است لجنزاری از آشفتگی و خفقان در روابط بخاطر حق خواهی طرفین.مردان برای تامین زندگی مجبور به خروج از خانه میشوند و هیچ اطلاعی ندارند که چه میگذرد در خانه و زندگی . اینجا زن چگونه دستور را اطاعت میکند که قانونی از شرع به میان می آید. قوانین ناقص و خانمان سوز با جامعه ای که سردرگم و بیمار شده اند. زندگی معنای ندارد . در کالبد حق خواهی های تفرقه انداز. مادری که به کودکش شیر نمیدهد چرا توقع دارد در اینده فرزندش او را به اسایشگاه نفرستد. با قوانین بدون ریشه امید به آینده خانواده وجود ندارد . جامعه انسانیت را دیگر تجربه نخواهد کرد. همین که امروز شاهد این هستیم که فرزندان پدر و مادرانشان را از خانه بیرون میکنند و یا در آسایشگاه رها میکنند دقیقا همان تربیت و انزجاری است که در گذشته پدرمادرها به خانواده منتقل میکنند .اما انها هم مقصر نیستند چون قانونی که انها را اینگونه وارد رابطه و خانواده میکنند و اسرار دارند به روش قانون غلط ادامه دهند . متاسفانه .جایگاه زن و مرد و انسانیت و اصول خانواده را این به اصطلاح متخصصان بی سواد مدرک کیلیوی به بازی گرفتند و جامعه ای بیمار تحویل میدهند.

      پاسخ
      • مادری که به بچه شیر نداده نباید توقع کنه که بچه اونو به آسایشگاه نفرسته؟!
        ببینم اون مادر آیا اون بچه رو ۹ماه در شکمش حمل نکرده و به دنیا نیاورده؟ همین یک کار بسه.
        حتی اگر اون مادر هیچ کار دیگه ای نکرده باشه و حتی اگر اصلا بزرگ شدن بچه شو ندیده باشه به دلایلی، اون بچه وجودش و فرصت داشتن زندگیشو، بخش بزرگیشو مدیون اون مادره.

        پاسخ
    • عزیزم، زایمان هرتعداد بچه که مرد بخواد و شیردهی و کارهای دیگه شون رو یادت رفت. همینطور رسیدگی و پذیرایی از مهمانان و همینطور هزینه هایی که خانواده عروس برای داماد و جهیزیه و سیسمونی انجام میدن هم یادت رفت 😄

      پاسخ
  8. در پاسخ به دوست عزیزی که گفتن چه کاریه مردها ازدواج کنند و نفقه بدن که یه زن بیاد بخوره و بخوابه
    اولا زن بخور بخواب نداره عرض کردم نفقه ای که مرد میده فقط برای نیاز جنسی و مراقبت از فرزندان هست چون اگر بخواد برای بقیه کارهای زن نفقه پرداخت کنه چیزی حدود ۱۰۰ میلیون میشه
    دوما جناب مردی که کار میکنه پول درمیاره و نیاز جنسیشو از راه حلال برطرف میکنه بعد از ۵۰ سالگی که وارد سن میانسالی میشه و از رمق میافته یک فرد تنها و بدون هیچ حاصلی. در زندگیش هست
    ووحاصل زندگیش فقط یک عمر خوش گذرانی بوده که بر باد هوا رفته
    انسان که فقط نیاز جنسی نداره ،نیاز عاطفی و اجتماعی هم داره که با افرادی در اطرافش انس و محبت دائمی داشته باشه و اون نمیتونه کسی باشه جز افراد خانواده که از خون خودت باشن
    شما تا بچه دار نشید نمیفهمید خداوند بزرگ و متعال چه انس و محبتی بین شما و فرزندانتان قرار داده و چه انسی بین شما و مادر فرزندانتان ایجاد میکنه
    اما مردی که ازدواج کرده ودنبال خوش گذرانی نبوده و مسئولیت زندگیش رو برعهده گرفته و هزینه کرده برای زندگیش در ۵۰ سالکی صاحب خانواده هست
    جنابی که نیازتان رو از راه حلال برطرف میکنید و ازدواج نمیکنید خودتون رو آماده کنید که در سن ۵۰-۶۰ سالگی برید خانه سالمندان و یک عده زن و مرد سالمند افسرده زندگی کنید چون هیچکس نیست که از شما مراقبت کنه و به شما محبت کنه

    پاسخ
  9. وقتی که هیچ یک از کارها بر عهده زن نیست . تمکین معنای ندارد. یا قوانین را سلیقه ای اجرا میکنید یا دیدگاه جامعه را بیمار میکنید. زندگی وظیفه نیست اما مسئولیت پذیری در قبال خانواده به عنوان یک طرف نمیتواند ریشه ای محکم بنا کند.برای خانواده مرد هیچ دستوری میتواند ندهد و زن هم به اکتفا قانون هیچ کاری نکند. تکلیف خانه و زندگی مشخص است لجنزاری از آشفتگی و خفقان در روابط بخاطر حق خواهی طرفین.مردان برای تامین زندگی مجبور به خروج از خانه میشوند و هیچ اطلاعی ندارند که چه میگذرد در خانه و زندگی . اینجا زن چگونه دستور را اطاعت میکند که قانونی از شرع به میان می آید. قوانین ناقص و خانمان سوز با جامعه ای که سردرگم و بیمار شده اند. زندگی معنای ندارد . در کالبد حق خواهی های تفرقه انداز. مادری که به کودکش شیر نمیدهد چرا توقع دارد در اینده فرزندش او را به اسایشگاه نفرستد. با قوانین بدون ریشه امید به آینده خانواده وجود ندارد . جامعه انسانیت را دیگر تجربه نخواهد کرد. همین که امروز شاهد این هستیم که فرزندان پدر و مادرانشان را از خانه بیرون میکنند و یا در آسایشگاه رها میکنند دقیقا همان تربیت و انزجاری است که در گذشته پدرمادرها به خانواده منتقل میکنند .اما انها هم مقصر نیستند چون قانونی که انها را اینگونه وارد رابطه و خانواده میکنند و اسرار دارند به روش قانون غلط ادامه دهند . متاسفانه .جایگاه زن و مرد و انسانیت و اصول خانواده را این به اصطلاح متخصصان بی سواد مدرک کیلیوی به بازی گرفتند و جامعه ای بیمار تحویل میدهند.

    پاسخ
    • عالی نوشتین
      احسنت
      اگر زن بخواد هیچ کاری نکنه و و فقط بگه به وظیفه قانونیم(تمکین ) عمل میکنم

      مرد هم میتونه قانونی برخورد کنه مثلا اجازه نده زنش از خونه بیرون بره

      پاسخ
  10. سلام. بزرگواران، خداوند توانایی در مرد قرار داده که بتونه کار کنه. ولی در وجود زن این توانایی نیست. خدا گفته این توانایی که به مرد دادم کار کنه و خرج زن و همسر خودش را در بیاره در عوض زن هم باید همسر خودش را تأمین کند و فرزندان خودش را پرورش دهد. بحث سر کار کردن زن نبوده. ولی وقتی گفته وظیفه زن این هست، یعنی بقیه کارها وظیفش نیست ولی برای استحکام خانواده احادیثی هم داریم که می فرمایند همینطور که مرد در بیرون از خانه زحمت می کشد زن هم به امور خانه بپردازد. اما حالا اگه انجام نداد، نباید باعث داد و فریاد و بی احترامی همسرش بشه. اتفاقاً دین اسلام کامل ترین دین هست. اگه درست تفسیرش کنید.
    در ضمن مردها هر مقدار که بیرون منزل کار می کنند حقوق دریافت می کنند، اگر زن هم در ازای کار منزل حقوقی دریافت کند چیز غیرمعقولی نیست که به آقایان برخورده. ولی باز برای قضاوت دین باید به همه احادیث بپردازیم. پیامبر به حضرت زهرا توصیه می کند همینگونه که علی در بیرون کار می کند، تو نیز به امور خانه و خانواده بپرداز. همه این قوانین برای زمانی هست که اختلاف به وجود می یاد.

    پاسخ
  11. سلام من شاغلم و درس میخونم خانه داری میکنم فرصت سرخارندان ندارم انوقت خانواده شوهرم توقع دارند من برموبراشون کارهاشون رو بکنم خوب …حکم اون چیه ؟

    پاسخ
  12. فقط یه خواهشی ازتون دارم. هرجا بودید . و هرکاری خواستین بکنین عقلانی انجام بدین .نه از روی هوس و احساس .من خودم عقلانی انجام ندادم و قانون روهم نخوندم که ازدواج یعنی چی و کسی توجیهت نمیکنه که چه خبره،. مهریه ..نفقه.‌‌.. و خیلی چیزا . من از روی هوس جلو رفتم و بعدها دونستم چه خبره .. امروزه روز هم میبینین که گروه های مجازی . ازدواج سفید. . خیلی مسائل دیگه. و میبینین که چه حقیقتی که بازگو نشد.

    پاسخ
    • بله،این اتفاق نیفته ازدواج سفید ،خرجت با خودت ،زندگیت دست خودت ،مسولیت در قبال شما ندارم ،شما هم مسولیت نداری ،فقط عشق و حال تا موقعیت بهتری دست بده ،راستی ابزار جلوگیری از بارداری فراموش نشود ،حالا دایم به جای آموزش انسانیت و اخلاق قوانین و فمنیست یاد فرزاندانمون بدیم .آفرین

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

تماس تلفنی با وکیل پایه یک

سلام! برای حل مشکلت نیاز به مشاوره با وکیل داری؟ با پرداخت 200 هزار تومان همین امروز مشاوره بگیر  و بهترین راه رو برای حل مشکلت پیدا کن

جهت درخواست وکیل و کمک از بهترین وکلای ایران کافی ست تا فرم زیر را پر کنید